Légtechnikai hálózatok mérése,
beszabályozása
A légtechnikai rendszerek beszabályozása egyre
fontosabb szerephez jut napjainkban. Az Európai Uniós szabványok,
melyeknek nagy része már hazánkban is bevezetésre
került, pontosan megadják azokat a követelményeket,
amelyeket a tartózkodási zónában teljesíteni
kell. Ezeket a követelményeket a légtechnikai rendszer
beszabályozása nélkül nem lehet biztosítani.
Cikksorozatunk elso részében bemutatjuk a légtechnikai
mérésekhez szükséges muszereket, magukat az
elvégzendo méréseket, a második részben
pedig a teljes légtechnikai hálózat beszabályozásáról
lesz szó.
A hidraulikai hálózatok, futési rendszerek beszabályozását
nagyobb projektek, beruházások esetén ma már
többnyire mindenhol elvégzik. Ha a térfogatáram
kisebb a tervezettnél, a radiátorok nem tudják leadni
a szükséges teljesítményt, ezért az adott
helyiség alulfutött lesz. A tervezettnél nagyobb térfogatáram
energetikailag és szabályzástechnikai szempontból
is kedvezotlen. Közismert, hogy ha egy strangon a beszabályozó
szelep állításával változtatjuk a térfogatáramot,
akkor annak hatása van a többi strangra is. Az elmúlt
években, évtizedekben különbözo hidraulikai
beszabályozási módszerek, stratégiák
terjedtek el, amellyel több szakirodalom is foglalkozott.
A hidraulikai rendszerekhez hasonlóan a légtechnikai hálózatok
beszabályozását is el kell végeznünk.
Az alapelv ugyanaz, mint a hidraulikai beszabályozásnál:
minden fogyasztóhoz a méretezési állapotban
el kell juttatnunk a tervezett légmennyiséget. Amennyiben
szellozési rendszerrol beszélünk, a befúvás
biztosítja a szükséges friss levegot a helyiségben
tartózkodóknak. A szükségesnél kevesebb
friss levego fejfájást és egyéb panaszokat
okoz, a tervezettnél több levego esetén gyakran huzathatás
lép fel, és a rendszer sokszor zajossá válik.
Az elszívás esetén, ha az adott helyiségbol
a tervezettnél kevesebb levegot szívunk el, a levego minoségével
lesz problémánk. A tervezettnél nagyobb, intenzívebb
elszívás esetén itt is huzathatás és
akusztikai problémák léphetnek fel. Mivel általában
egy adott helyiségben befúvás és elszívás
is megtalálható, lényeges, hogy a helyiségben
túlnyomásos vagy depressziós szellozést kívánunk-e
megvalósítani.
A légtechnikai hálózatunk sokszor nem csak a szellozéshez
szükséges friss levegot biztosítja és a szennyezett
levegot távolítja el a helyiségbol, hanem egyben
klímarendszerként is muködik, vagyis futésre
és hutésre is használjuk. Ebben az esetben a beszabályozatlan
rendszer nem tudja biztosítani a szükséges eloírt
belso homérsékletet és páratartalmat.
A fentiekbol látható, hogy a légtechnikai beszabályozás
rendkívül fontos, nélküle nem biztosítható
a megfelelo belso légállapot. Sokan összekeverik a
légtechnikai méréseket és a beszabályozást.
A mérésekkel csak ellenorzést tudunk végezni,
hogy a megvalósult rendszer biztosítja-e a tole elvárt
paramétereket. A beszabályozás sokkal bonyolultabb
folyamat, amely csak rendszerszinten végezheto el.
Eloször ismerkedjünk meg a légtechnikai mérésekhez
és a beszabályozáshoz szükséges muszerekkel,
a különbözo mérési módokkal, majd
a légtechnikai beszabályozással.
Légtechnikai mérések muszerei
Légtechnikai mérésekhez különbözo
muszereket használunk. A helyiségben mérjük
a levego homérsékletét (száraz, nedves, harmatponti,
sugárzó), páratartalmát, valamint a huzathatás
ellenorzésére a légsebesség értékét
a tartózkodási zónában. A légcsatornában
mérjük a nyomást (statikus, dinamikus, össznyomás),
a légsebességet és a szállított térfogatáramot.
Az anemosztátoknál a légsebességet és
a légmennyiséget mérjük. Cikkünk célja
a légtechnikai beszabályozás ismertetése,
ezért a muszerek közül most csak a beszabályozáshoz
szükségeseket tekintjük át.
Nyomás mérése
A nyomás mérésére többnyire a Pitot-csöves
mikro-manométert használjuk (1. ábra). A szondán
két furat található, amelybol az egyik a cso orrpontján
van, a másik a hengeres részen, az orrponttól távol.
A cso orrpontja a torlópont, ahol az össznyomást mérjük.
A másik furat a statikus nyomás mérésére
szolgál (2. ábra). A ketto különbsége adja
a dinamikus nyomást, amelybol a méromuszer számítja
a sebességet és az adott keresztmetszetben a térfogatáramot.
A muszert általában 0 és 1000 Pa nyomástartományban
használjuk, ekkor 2 és 40 m/s közötti sebesség
lehet a légcsatornában. A muszer mérési pontossága
± 3%.
Légsebesség, térfogatáram mérése
A Pitot-csöves mikro-manométer alapvetoen a nyomás
mérésére szolgál. A dinamikus nyomásból
a muszeren kijelzett légsebesség- és térfogatáram-értékek
már számítottak.
A légsebesség és térfogatáram másik
mérési eszköze a hodrótos anemométer
(4. ábra). A sebességmérés az áramlásba
helyezett drótszál hoveszteségének a meghatározásán
alapszik. A hodrótos sebességmérés elonyei:
gyakorlatilag nincs beállási ido, a szonda kisméretu,
a mérési tartomány 0 és 30 m/s között
van. A muszer kiválóan alkalmas kis sebességek mérésére,
így például a tartózkodási zónában
ellenorizhetjük a huzathatást. Hátránya, hogy
a hodrót könnyen sérül. A hodrótos anemométerrel
nem csak a légcsatornán belül, hanem az anemosztátoknál
is tudunk légsebességet mérni, amelybol a térfogatáramot
a muszer a keresztmetszet ismeretében meghatározza. A muszer
mérési pontossága ± 3%, ami gyakorlatilag
légsebességnél 0,1 m/s, térfogatáramnál
1 m3/h pontosságot jelent.
Az anemosztátoknál, homlokfelületeken gyakran használjuk
a szárnykerekes anemométert. A muszer 0,2 és 35 m/s
sebességtartományban alkalmazható. A muszer mérési
pontossága ± 3%, ami gyakorlatilag légsebességnél
0,1 m/s, térfogatáramnál 1 m3/h pontosságot
jelent.
Az anemosztátok beszabályozása többnyire zsákos
méromuszerrel történik. Ezekkel a készülékekkel
közvetlenül le tudjuk olvasni a térfogatáramot,
azonban a légtechnikai beszabályozásnál csak
a helyes arányok meghatározására van szükség.
Légtechnikai mérések
A légtechnikai mérések közül a nyomás
és a térfogatáram mérését vizsgáljuk
meg részletesen. A statikus nyomás ismerete fontos a ventilátor
elott és után, a rendszer többi pontján pedig
a mérése a különbözo hibák felderítésénél
és elhárításánál nyújt
hasznos segítséget. A dinamikus nyomás mérése
a térfogatáram számításának
egyik alapja.
A térfogatáramot lehet mérni légcsatornában,
a levegoelokészíto kamrában, valamint a befúvó,
illetve az elszívó szerkezeteken. A legnagyobb pontosságú
mérés a légcsatornában érheto el. Levegoelokészíto
kamrában csak elegendoen nagyszámú sebességmérésbol
számítható a térfogatáram. Rácson,
anemosztáton lég-térfogatáramot csak akkor
indokolt mérni, ha más módszerre nincs lehetoség.
Itt nem a mérésrol, hanem a légcsatornában
mért légmennyiségnek az igényeknek megfelelo
elosztásáról, vagyis a légtechnikai beszabályozásról
kell beszélnünk.
Nyomás mérése
A nyomás mérésére a fentebb bemutatott Pitot-csöves
mikro-manométert használjuk. A manométerrel meghatározhatjuk
a statikus-, a dinamikus- és az össznyomás értékét.
A méroszondát a 7. ábrán látható
módon kell bekötni.
A statikus nyomás méréséhez meg kell fúrni
a légcsatornát, majd a 8. ábrának megfelelo
módon az áramlással szemben el kell helyezni a Pitot
csövet. Lényeges, hogy a mérés idején
a térfogatáram állandó legyen, vagyis a rendszerben
lévo szabályozó berendezések teljesen nyitott
állapotban legyenek, a ventilátor a maximális fordulatszámon
üzemeljen.
A dinamikus nyomás mérését ugyancsak állandó
térfogatáram mellet lehet elvégezni. Lényeges,
hogy a Pitot csövet helyesen kössük be, valamint a 9. ábra
szerint a helyes irányba helyezzük a légcsatornába.
A dinamikus nyomás mérésénél fontos
a mérés megbízhatósága, különösen
nagy keresztmetszetu légcsatorna-hálózatok esetén.
Amennyiben az adott keresztmetszetben a dinamikus nyomás, és
így a sebesség is sokat változik, a mérési
eredmény az adott keresztmetszetben a választott mérési
hely függvénye, tehát nem fogadható el pontos
mérésként. Ez általában akkor szokott
elofordulni, ha a mérési pont közel helyezkedik el
a pillangószelephez, a szabályozó zsaluhoz, az elágazáshoz,
könyökhöz vagy a ventilátorhoz. Ez a feltétel
a hidraulikai átméro bevezetésével fogalmazható
meg egyértelmuen.
A hidraulikai átméro kör keresztmetszetu légcsatorna
esetén megegyezik az átmérovel. Téglalap alakú
légcsatorna-keresztmetszet esetén a 10. ábrán
látható képlet segítségével
számítható.
Zsaluk elott minimálisan 3D-nek megfelelo távolságban
tudunk elfogadható mérést végezni.
Könyökök, elágazások elott minimálisan
3D, utána 10D távolságot kell tartanunk ahhoz, hogy
értékelheto mérési eredményt kapjunk.
Ugyancsak fontos a megfelelo védotávolság biztosítása
a ventilátor elott és után. A ventilátor által
létrehozott statikus nyomáskülönbséget
a szívó- és a nyomóoldalon kell mérnünk.
A pontos méréshez a ventilátor elott 4D, utána
10D védotávolságot kell biztosítanunk.
Áramlási sebesség mérése légcsatornában
A légcsatornában az áramlási sebesség
ismerete után a keresztmetszettel beszorozva megkapjuk a légcsatornában
áramló közeg térfogatáramát. A
számításhoz csupán az átlagsebesség
ismeretére van szükség. Az elozo pontban tárgyaltuk
azt, hogy milyen védotávolságot kell tartanunk a
ventilátortól, a különbözo idomoktól,
de arról még nem beszéltünk, hogy egy adott
keresztmetszetben hány ponton kell mérnünk.
Az adott keresztmetszetben lévo mérési pontok száma
a légcsatorna méretétol függ. Azt az alapelvet
követjük, hogy a négyszögletu légcsatorna
keresztmetszetét azonos területu téglalapokra osztjuk
fel, majd minden téglalap középpontjában végezzük
el a mérést. A fenti alapelvet a 16. ábrán
mutatjuk be. A mérési pontok számát és
a mérési helyek meghatározását a 17.
ábrán lévo táblázatban foglaltuk össze.
A mérés során a táblázatban lévo
mérési helyeken elvégezzük a sebesség
mérését. Ez történhet Pitot-csöves,
hodrótos vagy szárnykerekes anemométerrel. Kiszámítjuk
a sebesség számtani átlagát, majd megszorozzuk
a légcsatorna belso keresztmetszetével.
Kör keresztmetszetu légcsatorna esetén hasonló
módon járunk el. A keresztmetszetet azonos területu
részekre osztjuk. Meghatározzuk a mérési pontok
helyét, ahol elvégezzük a sebesség mérését.
Az átlagsebesség meghatározása után
a keresztmetszet ismeretében a térfogatáram meghatározható.
A légtechnikai hálózatok mérése, beszabályozása
egyre nagyobb szerephez jut a jövoben. Megismerkedtünk a légtechnikai
mérésekhez szükséges legfontosabb muszerekkel,
a mérési módszerekkel és technikákkal.
A következo részben a helyiségben eloírt belso
légállapot biztosításához szükséges
légtechnikai beszabályozás technikáját
és módszereit mutatjuk be.
A légtechnikai beszabályozás
A beszabályozatlan légtechnikai rendszerrel rendelkezo
épület egyik részén melegebb van a tervezettnél
és a zárt térben tartózkodó emberek
által elvárt légállapotnál, ugyanakkor
az épület más részén hideg van, fáznak
az emberek. Az energiaköltségek is magasabbak a szükségesnél,
hiszen a ventilátor légszállítása nagyobb,
így az üzemeltetési költsége is magasabb.
A tervezettnél nagyobb légmennyiség következtében
a ventilátor gyakran túlságosan zajos, a zárt
térben pedig huzathatás léphet fel. A megnövekedett
szellozo levego miatt a hutési, illetve a futési teljesítmény
is nagyobb a tervezettnél. Az épület más részein,
ahol a térfogatáram kevesebb, mint a tervezett, a térben
feldúsul a szén-dioxid, a levego túlságosan
szárazzá válik, így eloidézi a "beteg
épület" szindrómát.
A fenti problémákból látható, hogy
a légtechnikai beszabályozásra szükség
van,
· az eloírt és elvárt komfort paraméterek
biztosítása;
· energiaköltségek csökkentése;
· a "beteg épület" szindróma megelozése
érdekében.
A légtechnikai beszabályozás alapelve
A beszabályozási módszerek közül a légtechnikai
beszabályozásnál az arányos módszert
alkalmazzuk. A módszer alapja az arányossági törvény.
Az arányossági törvény szerint, ha a gerincvezetékben
változtatjuk a légmennyiséget, akkor a gerincvezeték
által ellátott modulon belül ugyanolyan arányban
változik a térfogatáram. Ez a törvény
az elektromosságban is közismert. A módszer alkalmazása
során a légcsatornában mérjük a térfogatáramot,
beállítjuk a zsalukat, beszabályozzuk a rendszer
különbözo részeit, majd az egészet. Elso
közelítésben a beszabályozás két
részbol áll:
Az arányossági törvényt alkalmazva beszabályozzuk
az alrendszereket, beállítjuk a zsalukat, anemosztátokat.
Ebben a fázisban nem törekszünk a légmennyiség
pontos értékének beállítására,
csak a modulon, az adott egységen belül a helyes arányok
beállítása, vagyis a beszabályozás
a cél. Tapasztalat alapján a modulon belül a helyes
arányok pontosan beállíthatók, ha az összes
légmennyiség a tervezett érték 70%-a és
130%-a közötti tartományban található.
A második lépésben állítjuk be a tényleges
térfogatáramot, elvégezzük a modulok beszabályozását
egymáshoz képest, majd meghatározzuk a ventilátor
szükséges fordulatszámát.
A légtechnikai beszabályozás elokészítése
A légtechnikai beszabályozást akkor tudjuk elkezdeni,
ha a rendszer szerelése teljesen befejezodött, minden anemosztát,
zsalu, szabályozó szerkezet felkerült a helyére,
a ventilátor muködik. Elso lépésben el kell
végezni az egyes elemek muködési ellenorzését,
melyet jegyzokönyvben dokumentálunk. Ide tartozik a különbözo
szabályozó elemek, tuzcsappantyúk helyes muködése,
a ventilátor forgásiránya, a légcsatorna tömörsége.
A légtechnikai beszabályozás elokészítéseként
a rendszert modulokra kell bontanunk. A modul nem tartalmazhat aktív
elemet, például ventilátort.
A beszabályozást akkor tudjuk elvégezni, ha
· a légcsatornában az áramlás turbulens
(Re > 2310);
· az áramlás zavartalan (a mérési hely
megfeleloen lett kiválasztva);
· a modulban nincs aktív muködo elem (ventilátor,
nyomáskülönbség-szabályozó).
A beszabályozás elokészítése a következo
lépésekbol áll:
· az anemosztátok elotti zsaluk nyitott állapotának
ellenorzése;
· a légcsatornában lévo zsaluk nyitott állapotának
ellenorzése;
· a tuzcsappantyúk és motoros zsaluk nyitott állapotának
ellenorzése;
· a ventilátor fordulatszámának maximális
értékre történo beállítása
és rögzítése;
· az anemosztátok terelolemezeinek terv szerinti beállításának
az ellenorzése.
Az anemosztátok beszabályozása
A légtechnikai beszabályozást mindig az alrendszernél
kell elkezdeni. Az alrendszeren belül megmérjük az anemosztátokon
keresztül átáramló légmennyiséget,
majd meghatározzuk a mért és a tervezett térfogatáramok
arányát. A legkisebb értékkel rendelkezo anemosztát
lesz az úgynevezett "referencia". Ennek a fogyasztónak
a zsaluja teljesen nyitott állapotban marad, a többi anemosztát
zsaluját fojtással ehhez képest szabályozzuk
be.
A 3. ábrán a 4. számú anemosztát a
referencia, mert mért és a tervezett térfogatáram
aránya itt a legkisebb.
A következo lépésben a modulon belül a referencia
után következo zsalut oly mértékben fojtjuk,
hogy a mért és a tervezett térfogatáram aránya
mindkét helyen megegyezzen.
A 3. ábrán látható, hogy a referencia meghatározásakor
a 4. fogyasztónál az arány 0,87 volt, majd miután
a 3. anemosztáton beállítottuk a helyes arányt,
a 4. fogyasztó térfogatárama megnott 260 m3/h-ról
270 m3/h-ra. A beszabályozás során csak a 3. anemosztát
zsaluját állítjuk, a referenciát nyitva hagyjuk,
és ott ellenorzo mérést végzünk. Ezt
a lépést addig folytatjuk, amíg a 3. és a
referencia (4.) anemosztáton áthaladó légáramok
aránya közelítoleg megegyezik.
Az arányossági törvény értelmében
a 3. és 4. fogyasztó térfogatárama mindig
azonos arányban változik, ezért elegendo csak a referencia
anemosztátot figyelnünk. Az arányos beszabályozási
módszert alkalmazva beállítjuk a 2. anemosztát
térfogatáram-arányát, majd a kapott értéket
összehasonlítjuk a referenciafogyasztónál kialakult
aránnyal. Amennyiben közel azonos, a 2. , a 3. és a
4. (referencia) fogyasztót egymáshoz képest beszabályoztuk.
A fenti eljárást folytatva az 1. anemosztátnál
beállítjuk a mért és a tervezett légáram
megfelelo arányát, majd a kapott értéket összehasonlítjuk
a referenciafogyasztónál mért térfogatáramból
számított aránnyal. Amennyiben e két arány
megegyezik, a modul beszabályozását befejeztük.
Ha nem, az 1. anemosztát zsalujának állását
változtatjuk, újra mérjük a légáramot,
kiszámítjuk az arányt. Ellenorzo mérést
végzünk a referenciafogyasztónál, majd a kapott
légáramból számított arányt
összehasonlítjuk az 1. anemosztát mérésénél
kapott aránnyal. A folyamat során a 2.és a 3. fogyasztóhoz
már nem kell visszamennünk, hiszen az arányossági
törvény értelmében a légáramok
ott is a referenciafogyasztóval arányosan változnak.
A módszert alkalmazva a modul beszabályozható. A
helyes arányok beállítása után a továbbiakban
csak a foágban lévo zsalunál kell elérnünk
a tervezési térfogatáramot, hiszen az arányossági
törvény miatt a modulon belül az összes párhuzamos
ágban automatikusan megkapjuk a tervezési légáramot.
A modul beszabályozása után rögzítjük
a zsalu helyzetét, megjelöljük a beszabályozott
pozícióhoz tartozó állást. A többi
modul beszabályozását ugyanígy végezzük
el.
A modulok beszabályozása egymáshoz képest
A modulok egymáshoz képest való beszabályozása
is a fenti elvek szerint történik. Eloször a mértékadó
áramkör zsalujánál kell beállítanunk
a tervezései térfogatáramot, majd a mért és
a tervezett térfogatáram arányának állandó
értéken tartása mellett a különbözo
almodulok beszabályozását kell elvégezni.
A modulok egymáshoz képest való beszabályozása
a következok szerint történik:
Minden alrendszernél megmérjük az adott modulhoz tartozó
össz térfogatáramot és a statikus nyomást.
Meghatározzuk a referencia modult.
A zsalukat az arányossági módszert alkalmazva úgy
állítjuk be, hogy minden modulnál megközelítoleg
ugyanaz az arány alakuljon ki a mért és a tervezett
légáram között.
Rögzítjük a zsalukat és megjelöljük
a pozíciójukat.
A ventilátor munkapontjának beállítása
Amikor beszabályoztuk az összes modult egymáshoz
képest, a ventilátornál kell beállítanunk
a tervezési légáramot. Amennyiben a foágban
mért érték 5%-kal tér el a tervezettol, a
beszabályozás megfelelo. A ventilátornál a
következo adatokat kell mérni, illetve feljegyezni:
· a ventilátor adatai,
· a motor adatai,
· a ventilátor munkapontja,
· a ventilátor fordulatszáma,
· nyomások és nyomáskülönbségek
a szívó- és a nyomóoldalon,
· a ventilátor áramfelvétele,
· a tárcsák mérete.
Amennyiben a mért térfogatáram eltérése
a tervezettol nagyobb, mint 5% meghatározzuk a tervezési
légmennyiséghez tartozó motor-, illetve ventilátor-átmérot
az alábbi összefüggések alapján:
A modulok egymáshoz képest történt beszabályozása
után például a foágban a mért légmennyiség
110%-a a tervezett értéknek. A ventilátor tárcsájának
átméroje legyen
Djelenlegi = 120 mm
A jelenlegi esetben, mivel a rendszer beszabályozását
már minden modulban elvégeztük, így a hálózat
minden fogyasztójánál 10%-kal nagyobb a térfogatáram,
mint a tervezett érték. Ez bizonyos esetekben rontja a komfort-paramétereket,
például a tartózkodási zónában
a légsebesség nagyobb a megengedettnél, így
huzathatást idézhet elo. A fenti képletek alkalmazásával
a ventilátor tárcsájának szükséges
átméroje:
Dúj = (100/110) x 120 = 109 mm
Egy új tárcsával a ventilátor légszállítása
pontosan a tervezett érték lesz. Változtatható
fordulatszámú ventilátor alkalmazásával
a tervezett légmennyiséghez szükséges fordulatszám
közvetlenül beállítható.
A VAV elemeket tartalmazó rendszer beszabályozása
A VAV (Variable Air Volume, Változtatható
Légmennyiség) olyan egység, amely a légcsatornába
szerelve valamilyen alapjel függvényében változtatja
a térfogatáramot. Ha VAV-egységeket helyezünk
a rendszerbe, akkor azok muködésük során
hatással lesznek a rendszer többi részére.
A VAV egység beszabályozása elott a következo
elokészítéseket kell elvégeznünk:
· az anemosztátok elotti zsaluk nyitott állapotának
ellenorzése;
· a légcsatornában lévo zsaluk nyitott
állapotának ellenorzése;
· tuzcsappantyúk és motoros zsaluk nyitott
állapotának ellenorzése;
· a ventilátor fordulatszámának maximális
értékre történo beállítása
és rögzítése;
· az anemosztátok terelolemezeinek terv szerinti beállításának
az ellenorzése; |
 |
;
· a VAV-egység beépítésének
ellenorzése (helyes beépítési irány,
méret, térfogatáram);
· a VAV-egység teljesen nyitott állapotra történo
beállítása.
A beszabályozás során az anemosztátokat tartalmazó
modulok beszabályozása a korábbiakban leírtaknak
megfeleloen történik.
Elso lépésben az összes VAV-egységhez tartozó
modul beszabályozását kell egymástól
függetlenül elvégezni. A következo lépés
a referencia VAV-egység meghatározása, amikor minden
egységnél a 100% a légáram. Ezzel meghatározzuk
azt a minimális statikus nyomást, amely ahhoz szükséges,
hogy a legkedvezotlenebb helyzetben lévo VAV-egységhez is
eljusson a méretezési állapotban a szükséges
térfogatáram.
A VAV-egységeket tartalmazó modulokat egymáshoz képest
az elozoekben leírtak szerint az arányos módszert
alkalmazva kell elvégezni.
A ventilátor munkapontját úgy kell meghatározni,
hogy a legkedvezotlenebb helyen lévo VAV-egységnél
- méretezési állapotban - is rendelkezésre
álljon a szükséges statikus nyomás.
A CAV-elemeket tartalmazó rendszer beszabályozása
A CAV (Constant Air Volume, Állandó
Légmennyiség) olyan egység, amely a légcsatornába
szerelve a beállított térfogatáramnál
nagyobb légmennyiséget nem enged át, így
korlátozza a térfogatáram értékét.
A CAV-n található skála segítségével
lehet beállítani a légmennyiség maximális
értékét, melyet célszeru helyszíni
méréssel is ellenorizni. |
 |
A CAV-egységet tartalmazó rendszer moduljait, az anemosztátokat
a 10.3.3. pontban leírtak szerint kell beszabályozni. A
CAV-egységeket tartalmazó modulok beszabályozását
egymáshoz képest az elozoekben leírtak szerint az
arányos módszert alkalmazva kell elvégezni. vA következo
lépésben - az alrendszerek beszabályozása
után - meghatározzuk azt a minimális statikus nyomást,
amely elegendo ahhoz, hogy a legkedvezotlenebb helyen lévo CAV-egység
méretezési állapotban megkapja a tervezési
térfogatáramot.
A légtechnikai hálózatok mérése, beszabályozása
egyre nagyobb szerephez jut a jövoben. A cikksorozat elso részében
megismerkedtünk a légtechnikai mérésekhez szükséges
legfontosabb muszerekkel, a mérési módszerekkel és
technikákkal. A második részben a helyiségben
eloírt belso légállapot biztosításához
szükséges légtechnikai beszabályozást
technikáját és módszereit mutattuk be.
Forrás: http://www.hklszaklap.hu/cikkek.php?id=136, http://www.hklszaklap.hu/cikkek.php?id=149
|